7 november 2013

Potatisdag

Idag har varit en sån där konstig dag. Ibland känner jag mig så fruktansvärt obekväm vad jag än gör, jag vill inte vistas bland folk, vill inte att någon ska prata med mig och jag vill knappt att någon ska titta på mig (just det, det kallas social fobi). Att få det att gå ihop i hjärnan och stå emot den ständigt påträngande känslan av att det hade varit så mycket skönare att ligga kvar i sängen och sova halva dagen är inte riktigt lätt. Det är lite som att försöka skala en potatis med en annan potatis; det är inte kul, det går inte och det enda man vill göra är att gråta. "Varför använder du inte bara en potatisskalare?" säger folk då och ger en ännu en potatis. Jag får inte ihop det.

Jag lyssnade på en föreläsning med Cajsa Tengblad idag. Jag har hört den tre, fyra gånger tidigare men den är fortfarande lika bra. Den handlade om självbild och synen på sig själv, kort sagt. Hon nämnde att det är sällan man ställer sig vid spegeln det första man gör på morgonen och säger "Tjena snygging!". Det förde mina tankar tillbaka till min morgon. När jag såg mig i spegeln i morse såg jag Jabba the Hut titta tillbaka på mig. Fantastiskt. Vissa dagar kan man bara inte vinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar